Michele Zackheim "Ostatni pociąg do Paryża"


Ostatni pociąg do Paryża
Michele Zackheim
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Tytuł oryginału: Last Train to Paris
Data wydania: 30 września 2014
Kategoria: powieść historyczna


Książkę udało mi się wylicytować na aukcji charytatywnej.

Główną bohaterką powieści jest 85-letnia Rose Belle Manon, która po dostaniu starego kufra z prasowymi materiałami, zdjęciami i notatkami zaczyna wspominać swoje życie jako korespondentki. R.B., bo tak prawie wszyscy na nią mówili pracowała od 1933 roku w paryskim oddziale amerykańskiego dziennika, na początku w dziale towarzyskim, a następnie zagranicznym. Życie Rose toczyło się pomiędzy Paryżem a Berlinem, gdzie spotkała wielką miłość swojego życia niemieckiego Żyda, który był mistrzem w grawerunku. 
Jestem zdumiona. Przede mną stoi nie pudło, lecz mój stary kufer podróżny z czerwonej skóry.
Bohaterka opisuje rodzący się w Europie faszyzm, prześladowanie Żydów, fanatyzm, lekceważenie przez władze wielu państwa zbliżającej się wojny. Rose wspomina również akcję organizowaną przez ambasadę USA, umożliwiającą wyjazd swoich obywateli do kraju przed atakiem na Francję. 
Gdy czekałam na chodniku, udając, że dochodzę do siebie, zanim się stamtąd wyniosę, Leona wyciągnięto na zewnątrz i wrzucono na tylne siedzenie czarnego samochodu.
Książkę czyta się dobrze, może nie jest ona bardzo porywająca, ale warta przeczytania. 

Moja ocena to 8 na 10.


Czy może ktoś z Was ją czytał i chce podzielić się wrażeniami?


Komentarze