Jane Austen "Lady Susan, Watsonowie, Sanditon"




Lady Susan, Watsonowie, Sanditon
Jane Austen
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Data wydania: wrzesień 2016
Kategoria: klasyka

Książkę zakupiłam na aukcji charytatywnej. Wcześniej czytałam "Pamiętniki Jane Austen" i tam była wzmianka o tych opowiadaniach, więc postanowiłam się z nimi zapoznać a przy okazji pomóc potrzebującym. 

Pierwsze opowiadanie "Lady Susan" jest w postaci listów. Główną bohaterką jest tytułowa Lady Susan o której piszą w listach inne postacie. Ona również wymienia listy ze swoją przyjaciółką. Lady Susan jest ukazana jako intrygantka i nie kochająca własnej córki matka. Na początku wcale się taka nie wydaje ale z czasem jednak wyłania się jej prawdziwy obraz.
Z początku ciężko było się połapać kto jest kto i o czym do siebie piszą, ale z każdym kolejnym listem było łatwiej.

"Watsonowie" to niedokończona powieść autorki. Główną bohaterką jest Emma Watson, która pochodzi z ubogiej rodziny, ale zostaje przygarnięta przez bogatszych krewnych. Dziewczyna weszła w wiek młodzieńczy i zaczyna bywać na salonach. Emma jest sympatyczna, nieśmiała, altruistyczna, dumna i rozsądna. 
Te kilka stron przedstawionych w książce bardzo mi się podobało. Z posłowia możemy poznać jaki autorka miała plan na tą powieść i myślę, że w całości była by bardzo dobra, także wielka szkoda, że nie została skończona.

"Sanditon" to kolejna niedokończona powieść autorki. Sanditon to miejscowość wypoczynkowa do którego przyjeżdża młoda panienka, Charlotte, z nowo zaprzyjaźnioną rodziną. Bohaterka nawiązuje znajomości z innymi osobami przebywającymi w uzdrowisku przez co możemy poznać ją bliżej jak i pozostałe postacie. 
Książkę czytało się dobrze nie brakuje w niej ciekawych postaci, ironicznego humoru i uwag na temat brytyjskiej klasy średniej.

Z tych trzech przedstawionych opowiadaniach najbardziej podobało mi się drugie, czyli "Watsonowie". Jestem przekonana, że jakby powieść ta została dokończona to była by kolejnym bestsellerem autorki. 
Polecam szczególnie dla fanów twórczości Jane Austen.

Moja ocena to 8 na 10.

A Wy czytaliście opowiadania Jane Austen?



Komentarze